Wat is een Online Marketing Plan

Opbouw van een online marketing plan

Uit welke delen bestaat een goed online marketing plan? Hoe moet je er aan beginnen?

In dit artikel leggen wij je heel graag uit hoe je dit kan aanpakken. Met onze uitleg kan je de basis al zelf doen, maar wil je dat je online marketing door een pro wordt gedaan, aarzel dan iet om jou gratis intakegesprek aan te vragen.

1| Keyword onderzoek

De eerste stap naar succes is online gevonden kunnen worden. Welke woorden geven internetgebruikers in wanneer ze op zoek zijn naar het product/dienst dat jij aanbiedt?

Maak eerst zelf een lijstje van de woorden die jou te binnen schieten wanneer je denkt aan jouw bedrijfsactiviteit. Geef deze termen in een zoekwoordplanner in en voeg ze samen met de Google-suggesties voor deze zoekwoorden. Lijstje klaar? Dan weet je nu welke keywords je regelmatig terug moet laten komen in de content op jouw webpagina. Het is ook steeds een goed idee om na te gaan welke zoekwoorden het vaakst ingegeven werden door mensen die op zoek zijn naar jouw webshop. Op basis daarvan kan je de content bijsturen waar nodig.

2| Beoordeling van de concurrentie

In hoeverre je online vindbaar bent, hangt niet alleen van jezelf, maar vooral van je concurrenten af. Zoek uit welke zoekwoorden jouw directe concurrenten regelmatig terug laten komen in hun website content en kijk wat hun ranking op Google is. Verder kan je ook nagaan op welke social media kanalen de bedrijven met de beste zoekresultaten volop actief zijn. Op deze manier kan je jouw plan bijwerken waar nodig.

3| Buyer personas bepalen/Profiel potentiële klanten

Opdat jouw online marketing plan maximale kans op slagen heeft, is het belangrijk dat je precies weet wie je klanten zijn. Is het product dat jij verkoopt voornamelijk gericht op jongeren of mik jij juist op gezinnen met kinderen of ouderen? Definieer jouw klanten en schrijf een voorstelling van jouw klant, in de vorm van een zogenaamde "buyer persona", uit. Om jouw buyer persona te bepalen, dien je een antwoord te zoeken op de volgende vragen:

  1. Ga ik hoofdzakelijk verkopen aan mannen of aan vrouwen? Of is mijn product/dienst aan allebei gericht?
  2. Tot welke leeftijdsgroep behoort mijn ideale klant?
  3. In welke sector is mijn ideale klant tewerkgesteld en wat is zijn/haar gemiddeld maandloon?
  4. Welk opleidingsniveau heeft mijn ideale klant?
  5. Is mijn product/dienst iets dat (door de meesten) eenmalig aangekocht wordt of is het iets dat vaker besteld wordt?
  6. Hoe vaak en waar surft mijn ideale klant op het internet? Hoeveel tijd spendeert hij/zij gemiddeld aan ieder “internetbezoek”?
  7. Waar zoekt mijn ideale klant naar hetgeen ik aanbied? Vooral op social media, via Google ads of in de webshop zelf? Misschien zoekt hij/zij (meestal leeftijdsgebonden) ook wel eens offline?

    Heb je een antwoord geformuleerd op al deze vragen? Dan is jouw buyer persona klaar!

4| Reis van de klant

De reis van de klant, online beter bekend als de "customer journey", is de online weg die een bezoeker aflegt tot hij/zij beslist om jouw product/dienst aan te kopen. Jouw doel? Ervoor zorgen dat de klant jouw product/dienst zo vaak mogelijk tegenkomt tijdens deze reis. De customer journey bestaat uit verschillende fases:

Fase 1: See

De klant wordt er zich van bewust dat hij/zij een probleem heeft en hier een oplossing voor dient te zoeken. Belangrijk hier is dat het probleem duidelijk geschetst wordt opdat jouw buyer persona zich hierin kan vinden ZONDER dat je jouw product/dienst promoot. We geven een voorbeeldje voor een aannemer gespecialiseerd in het maken van maatkasten.

Fase 2: Think

Tijdens deze fase denkt de klant na over de verschillende opties om zijn/haar probleem zo efficiënt en vlot mogelijk op te lossen. De uitdaging hier is aantonen dat jouw product/dienst de beste oplossing is.

Fase 3: Do

De klant beslist of hij/zij met jou in zee gaat. In deze laatste fase is het noodzakelijk dat je aandacht besteedt aan een goed klantencontact zodat de klant zich belangrijk voelt en helemaal overtuigd is van zijn/haar beslissing.

4| Doelstelling van je online marketing plan

Waarom wil je een online marketing plan opstellen? In de eerste plaats doe je dit ongetwijfeld om je verkoopcijfers te doen stijgen. Maar dat hoeft daarom niet altijd om de directe verkoop te gaan. Ook indirect kan je jouw verkoopcijfers enorm doen stijgen door bijvoorbeeld meer belang te hechten aan Google ads, social media posts, etc. Om te achterhalen wat voor jouw business het beste werkt, is het meten van de online activiteit van jouw klanten noodzakelijk. Vindt het merendeel van jouw klanten jou via social media of zijn er meer mensen die direct naar de webshop surfen? Hoeveel procent van de bezoekers van jouw webshop gaat ook effectief over tot het plaatsen van een bestelling? Al deze vragen zijn belangrijk om te achterhalen op welke manier jouw klanten te werk gaan en zo online te kunnen groeien.

5| Multichannel marketing

Een goed online marketing plan mikt niet op één enkel kanaal, maar houdt rekening met diverse kanalen (= multichannel marketing). Je hebt nu eenmaal klanten die altijd via Google zoeken en anderen die de social media kanalen ten volle benutten. En daar moet jij, voor jouw online business, rekening moet houden. Zowel e-mailmarketing als social media marketing als content marketing en keywordmarketing zijn essentieel voor een goed onderbouwd marketing plan.

Online marketing plan: zelf opstellen of uitbesteden?

online marketing pakketten

Er komt heel wat kijken bij het opstellen van een marketing plan. En om een goed plan op te stellen, is de nodige ervaring en vakkennis essentieel. Enkel op die manier ben je er zeker van dat jouw plan tot de beoogde resultaten zal leiden. Daarnaast is het opstellen van zo´n plan vaak ook een erg tijdrovende klus. Deze tijd steek je, als drukbezette ondernemer, wellicht liever in andere zaken.

Om al deze redenen is het aanbevolen om het opstellen van jouw marketing plan uit te besteden aan een professioneel marketing bureau, zoals Masters in Marketing. Wij nemen deze taak graag van jou over en verzekeren jou van de best mogelijke resultaten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een intake gesprek!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief